Q&A

Najčešće postavljena pitanja (frequently asked questions):

Nadležnosti Ministarstva komunikacija i transporta BiH obuhvataju: politiku i regulisanje zajedničkih i međunarodnih komunikacijskih uređaja, međunarodni i međuentitetski transport i infrastrukturu, pripremanje ugovora, sporazuma i drugih akata iz oblasti međunarodnih i međuentitetskih komunikacija i transporta, odnose sa međunarodnim organizacijama iz oblasti međunarodnih i međuentitetskih komunikacija i transporta, pripremu i izradu strateških i planskih dokumenata iz oblasti međunarodnih i međuentitetskih komunikacija, transporta, infrastrukture i informacionih tehnologija, poslova kontrole neometanog prometa u međunarodnom transportu, civilno vazduhoplovstvo i nadzor vazduhoplovnog transporta.

Korisni linkovi:
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH
Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske
Federalno ministarstvo prometa i komunikacija
Odjeljenje za javne poslove Vlade Brčko Distrikta

Oblast transporta je regulisana Zakonom o međunarodnom i međuentitetskom drumskom prevozu BiH kojim se uređuju način i uslovi obavljanja prevoza putnika i roba vozilima u međunarodnom drumskom prevozu i međuentitetskom drumskom prevozu, poslovi vangabaritnog prevoza roba, inspekcijskog nadzora, carinske kontrole i obaveze plaćanja naknade za korištenje cesta.

Za prevoze iz Bosne i Hercegovine u drugu zemlju obavezno je posjedovanje bilateralne dozvole ili  CEMT dozvole.

O važećim propisima iz oblasti transporta možete se upoznati na sljedećem linku: https://komorabih.ba/sektori-i-sluzbe/transport-i-komunikacije/propisi/

Sektor za transport i komunikacije Vanjskotrgovinske/Spoljnotrgovinske komore Bosne i Hercegovine  po ovlaštenju i multilateralnim sporazumima obavlja poslove izdavanja TIR karneta kao garant operacija pod TIR karnetom u Bosni i Hercegovini. Svi operativni poslovi koji se odnose na izdavanje TIR karneta odvijaju se unutar TIR odjeljenja Sektora.

https://komorabih.ba/usluge/tir-sistem/

Na ovom području web stranice nalaze se nama dostupne informacije, dokumenti i pravila, a koja se odnose na multilateralnu kvotu CEMT. Takođe, na datom linku ITF-a se nalazi prevod CEMT vodiča „CEMT multilateralna kvota – uputstvo“, gdje prevoznici mogu dobiti potpune informacije od dokumentacije koja se mora nalaziti u vozilu do svih obrazaca potrebnih za pravilno obavljanje prevoza sa CEMT dozvolom.

https://komorabih.ba/sektori-i-sluzbe/transport-i-komunikacije/multilateralna-cemt-kvota/
https://api.pks.rs/storage/assets/CEMT%20uputstvo.pdf

Vanjskotrgovinska/Spoljnotrgovinska komora Bosne i Hercegovine obavlja stručne i administrativne poslove ispitivanja usaglašenosti prijedloga reda vožnje, pruža stručnu pomoć strankama i sačinjava detaljan Izvještaj o prijedlogu reda vožnje koji je ispitivan, u skladu sa Pravilnikom o postupku usklađivanja i registracije redova vožnje, načinu i postupku izdavanja dozvole i obrascu dozvole.

https://komorabih.ba/vc_sidebar/prijedlozi-redova-voznje/

Imajući u vidu planiranje drumskog transporta sa posebnim osvrtom na različitosti propisa o maksimalno dopuštenim masama i dimenzijama u transportu tereta kroz države koje su transportno interesantne za bosanskohercegovačke prevoznike, na sljedećem linku kreiran je spisak trenutno dostupnih informacija o maksimalno dopuštenim masama i dimenzijama vozila po državama.

https://komorabih.ba/sektori-i-sluzbe/transport-i-komunikacije/maksimalno-dopustene-mase-i-dimenzije-vozila-po-drzavama/
https://www.itf-oecd.org/weights-and-dimensions

Imajući u vidu planiranje drumskog transporta sa posebnim osvrtom na različitost propisa o zabranama saobraćaja kroz države koje su transportno interesantne za bosanskohercegovačke prevoznike, VTK/STK BiH je  kreirala  spisak trenutnih zabrana saobraćaja po državama.

https://komorabih.ba/ogranicenja-cestovnog-prometa-po-drzavama/

Na ovom linku nalaze se informacije o porezima i naknadama u drumskom saobraćaju o postojećim putnim naknadama i taksama u zemljama članicama ITF-a. Informacije daju nadležni organi zemalja članica i dopunjene su dodatnim izvorima, gde je to moguće. Osim ako nije drugačije naznačeno, informacije se odnose na standardnu kombinaciju poluprikolica od 40 tona ili slično vozilo. Poreske stope/naknade su prijavljene za 1. mart 2020. godine.

https://www.itf-oecd.org/taxes-and-charges-road-transport

Pravilnikom o uslovima izdavanja licenci i kvalifikacijskih kartica vozača propisuju se uslovi izdavanja licenci i izvoda licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza, pristup djelatnosti drumskog prevoza i obavljanje te djelatnosti, sadržaj i oblik licence prevoznika, izvoda licenci i vođenja evidencije o istima, kao i uslovi za obavljanje poslova vozača u međunarodnom drumskom prevozu ako upravljaju vozilima za koja je potrebna vozačka dozvola kategorije C, CE, D ili DE i/ili odgovarajuće podkategorije.

  • prevoze koji se obavljaju u teretnom saobraćaju isključivo motornim vozilima ili kombinacijom vozila, pri čemu najveća dopuštena masa vozila ne prelazi 3,5 tone;
  • prevoze koji se obavljaju u putničkom ili teretnom saobraćaju isključivo u nekomercijalne svrhe;
  • prevoze pošte kao univerzalne usluge;
  • vozilo namijenjeno za prevoz manje od devet lica uključujući i vozača;
  • vozilo koje se koristi za prevoz u pograničnom pojasu, u skladu sa međunarodnim ugovorima i drugim propisima koji reguliraju oblast pograničnog prevoza;
  • specijalizirano vozilo koje se koristi u medicinske svrhe;
  • specijalizirano vozilo za prevoz opreme za cirkuse i zabavne parkove;
  • posebno opremljeno vozilo čija je namjena edukacija u stanju mirovanja (bibliobus i slično);
  • specijalizirano vozilo za prevoz novca i vrijednosti;
  • specijalizirano vozilo namijenjeno korištenju u vezi sa zaštitom od poplava, za održavanje vode, plina i elektriciteta, telegrafa i telefonskih usluga, radijskih i televizijskih emitiranja;
  • vozilo čija najveća dopuštena brzina ne prelazi 45 km/h;
  • vozilo koje koristi ili je pod nadzorom oružanih snaga, civilne zaštite, vatrogasnih službi i snaga odgovornih za održavanja javnog reda;
  • vozilo koje se koristi za provjeru na cesti radi tehničkog razvoja, popravaka ili održavanja, te novih ili prenamijenjenih vozila koja još nisu puštena u upotrebu;
  • vozilo koje se koristi za prijevoz posmrtnih ostataka.

Pri čemu:

“prevoz lica u nekomercijalne svrhe” podrazumijeva prevoz koji vrše pravna ili fizička lica radi zadovoljenja svojih potreba u vezi sa obavljanjem privredne ili druge djelatnosti za koju su registrirani, vozilima u vlasništvu poduzeća:

  • hoteli, moteli i odmarališta u vršenju prevoza lica koja su korisnici ugostiteljskih i turističkih aranžmana prevoznika, bez usputnog primanja i prevoza drugih lica,
  • kompanije ili agencije u zračnom saobraćaju ako vrše prevoz lica od aerodroma do grada i obrnuto,
  • zdravstvene ustanove u prijevozu bolesnika i zdravstvenih radnika,
  • kulturna, prosvjetna, sportska društva i druge ustanove u vršenju prevoza učenika, studenata, nastavnog osoblja, štićenika, odnosno članova društava,
  • poduzeća, ustanove i druga pravna lica u vršenju privoza na odmor i rekreaciju svojih zaposlenih radnika i njihovih porodica, bez usputnog primanja i prevoza drugih lica i
  • poduzeća i druga pravna lica koja prevoze svoje zaposlene radnike na posao i sa posla bez usputnog primanja i prevoza drugih lica.

“prevoz tereta u nekomercijalne svrhe” podrazumijeva prevoz koji vrše pravna ili fizička lica radi zadovoljenja svojih potreba u vezi sa obavljanjem privredne ili druge djelatnosti za koju su registrirani a vozila koja prevoze teret su u vlasništvu poduzeća pri čemu:

  • prevoznik je istovremeno i korisnik usluga prijevoza ili jedna ugovorna strana na posebnom ugovoru, tovarnom listu ili otpremnici,
  • teret koji se prevozi je vlasništvo poduzeća, odnosno poduzeće ga je prodalo, kupilo, dalo u najam ili unajmilo, proizvelo, izdvojilo, preradilo ili popravilo,
  • svrha vožnje je prevoz tereta u poduzeće ili iz njega, ili njegovo pomicanje unutar ili van poduzeća za vlastite potrebe poduzeća,
  • motorna vozila koja se koriste za takav prevoz voze, u skladu s ugovorenom obavezom, zaposlenici poduzeća ili osoblje koje je poduzeću stavljeno na raspolaganje;
  • takav prevoz je samo pomoćna djelatnost u okviru djelatnosti poduzeća.

Licencu izdaje Ministarstvo na zahtjev prevoznika, po utvrđivanju ispunjenosti uslova propisanih Pravilnikom o uslovima izdavanja licenci i kvalifikacijskih kartica vozača, na period važenja od deset godina od dana izdavanja.

Licenca se izdaje za slijedeće vrste prevoza: međunarodni prevoz putnika i međunarodni prevoz tereta. Licenca važi i za obavljanje odgovarajućeg međuentitetskog prevoza.

Za dobijanje licence prevoznik treba imati ispunjene uslove u vezi: a) poslovnog nastana; b) dobrog ugleda; c) finansijskog položaja i d) stručne osposobljenosti.

poslovni nastan:

  • Rješenje o upisu u sudski registar ili rješenje o obavljanju djelatnosti (u zavisnosti od oblika organizacije – ovjerena kopija),
  • Izjava da prevoznik ima sjedište ili prebivalište u Bosni i Hercegovini, te prostorije u kojima čuva svoju poslovnu, računovodstvenu, kadrovsku dokumentaciju, kao i dokumentaciju koja sadrži podatke o trajanju vožnje i odmora, te druge propisane dokumente koji moraju biti dostupni nadležnom tijelu. (Izjavu potpisuje odgovorna osoba prijevoznika, i ovjerava se pečatom prijevoznika)

dobar ugled:

izvod iz krivične evidencije (ne stariji od tri mjeseca od dana izdavanja na dan podnošenja zahtjeva za izdavanje licence):

  • Potvrda MUP (Za Federaciju BiH), Uvjerenje nadležnog suda (Republika Srpska), Uvjerenje suda (Distrikt Brčko BiH) Iz koje je vidljivo da fizičko lice „UPRAVITELJ PREVOZA“:
    • nije pravosnažno bezuvjetno osuđeno zbog krivičnog djela protiv radnih odnosa i socijalnog osiguranja, okoliša, opšte sigurnosti, sigurnosti prometa, imovine, privrede, službene dužnosti te zbog krivičnog djela falsifikovanja,
    • nije osuđeno za druga krivična djela na kaznu zatvora duže od godinu dana.
  • Uvjerenje nadležnog suda Iz kog je vidljivo da pravnom licu nije izrečena sigurnosna mjera zabrane obavljanja djelatnosti cestovnog prijevoza.

finansijski položaj:

  • Potrebno je dokazati da podnosilac zahtjeva za izdavanje licence na dan podnošenja zahtjeva ima na raspolaganju kapital u ukupnom iznosu od najmanje 9.000,00 EUR za prvo, te 5.000,00 EUR za svako sljedeće motorno vozilo, u protivrijednosti KM po kursu Centralne banke Bosne i Hercegovine.

Dovoljno je dostaviti JEDAN od navedenih dokumenata, a moguće je iste i kombinovati, pri čemu se vrijednosti sabiraju.

  • Rješenje o upisu u sudski registar, gdje se u obzir uzima visina uplaćenog osnivačkog kapitala;
  • Bilansom stanja i uspjeha, podnesena nadležnoj poreskoj upravi, za zadnji obračunski period prije podnošenja zahtjeva. U obzir se uzima raspoloživi navedeni kapital, bez obzira na poziciju i konto. To mogu biti nekretnine, postrojenja, oprema, neraspoređena dobit, ili drugi konto na kom je vidljivo postojanje raspoloživog kapitala.
  • Procjenom neopterećene nekretnine, u vlasništvu prijevoznika, izraženoj u novcu od strane ovlaštenog sudskog vještaka;
  • Ugovorom o namjenski vezanom depozitu u banci, minimalno za period trajanja licence;
  • Potvrdom o raspoloživim sredstvima, garancijom banke ili druge finansijske institucije o kreditnoj sposobnosti, minimalno za period trajanja licence.
  • Potvrda izdata od nadležne poreske uprave da nema dospjelih a neizmirenih obaveza (direktni porezi) više od tri mjeseca, ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva za izdavanje licence.
  • Potvrda izdata od Uprave za indirektno oporezivanje da nema dospjelih a neizmirenih obaveza (indirektni porezi) više od tri mjeseca, ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva za izdavanje licence.

stručna osposobljenost:

Upravitelj prevoza mora imati prebivalište ili odobren boravak uz stečenu radnu dozvolu u Bosni i Hercegovini, a može biti angažovan u skladu sa važećim zakonom o radu za upravljanje poslovima prijevoza kod najviše dva prevoznika, pri čemu ukupan vozni park kojim upravlja ne može biti veći od 20 vozila.

Za prevoznike koji raspolažu sa jednim ili dva vozila: 1. izjava prijevoznika o imenovanom upravitelju prijevoza, potpisana i ovjerena od strane prijevoznika, 2. ugovor o radu (ovjerena kopija), 3. dokaz o prebivalištu (PBA-3 obrazac) ili odobrenom boravku uz stečenu radnu dozvolu u Bosni i Hercegovini.

Za prevoznike koji raspolažu sa više od dva vozila:

  • izjava prevoznika o imenovanom upravitelju prevoza, potpisana i ovjerena od strane prevoznika, 2. ugovor o radu (ovjerena kopija),

Ukoliko podnosilac zahtjeva nije obveznik po osnovu indirektnih poreza, isto se može dokazati i putem web stranice Uprave za indirektno oporezivanje uvidom u bazu podataka poreskih obveznika.

  • dokaz o prebivalištu (PBA-3 obrazac) ili odobrenom boravku uz stečenu radnu dozvolu u Bosni i Hercegovini. 4. Potvrda o stručnoj osposobljenosti za upravitelja prevoza, ukoliko lice nije oslobođeno od obaveze polaganja ispita stručne osposobljenosti za upravitelja prevoza u skladu sa članom 33. Pravilnika (lice koje ima najmanje VII stepen prometnog cestovnog usmjerenja, odnosno koje ima minimalno 240 ECTS bodova prometnog cestovnog usmjerenja; lice koje ima najmanje VI stepen prometnog cestovnog usmjerenja, odnosno koje ima minimalno 180 ECTS bodova prometnog cestovnog usmjerenja uz predočavanje dokaza da je u zadnje tri godine kontinuirano učestvovalo u međunarodnom drumskom prijevozu; lice koje ima najmanje IV stepen prometnog cestovnog usmjerenja, uz predočavanje dokaza da je u zadnjih pet godina kontinuirano učestvovalo u međunarodnom drumskom prijevozu; lice koje ima najmanje III stepen prometnog cestovnog usmjerenja, uz predočavanje dokaza da je u zadnjih sedam godina kontinuirano učestvovalo u međunarodnom drumskom prijevozu; lice koje predoči dokaze da je u zadnjih 10 godina prije 4. decembra 2009. kontinuirano upravljalo prometnim aktivnostima preduzeća za teretni ili putnički saobraćaj).

Svi obrasci se mogu preuzeti sa portala iz rubrike „Obrasci“.

Ne.

Članom 11. Protokola 3 o kopnenom transportu (Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih članica, sa jedne strane i Bosne i Hercegovine, sa druge strane) propisano je:

„Strane su saglasne da će, počevši od dana stupanja na snagu ovog sporazuma, dopustiti neograničen pristup kroz Bosnu i Hercegovinu tranzitnom saobraćaju Zajednice i neograničen pristup kroz Zajednicu tranzitnom saobraćaju Bosne i Hercegovine.“.

Pri čemu je bosanskohercegovački tranzitni saobraćaj: prevoz robe koji obavlja prevoznik s poslovnim nastanom u Bosni i Hercegovini u tranzitu iz Bosne i Hercegovine preko teritorije Zajednice i odredištem u trećoj zemlji, ili prevoz robe iz treće zemlje kojoj je Bosna i Hercegovina odredište.

Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Bosne i Hercegovine sa druge strane potpisan je u Luksemburgu 16.6.2008. godine.

Predsjedništvo BiH je u novembru 2008. godine ratifikovalo Sporazum.

Od 27 država članica EU  SSP je prva ratifikovala Estonija 11. septembra 2008., a posljednja je ratifikaciju završila  Francuska 10. februara 2011. godine.

Protokol uz Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između Bosne i Hercegovine, s jedne strane, i Evropskih zajednica i njihovih država članica, s druge strane, kako bi se uzelo u obzir pristupanje Republike Hrvatske Evropskoj uniji, potpisan 15. decembra 2016. godine u Briselu.

Sporazum je stupio na snagu 01. juna 2015. godine.

Tekst Sporazuma na jezicima zemalja-članica EU možete preuzeti ovdje: Službeni list EU L 164, 30 juni 2015

Na linkovima Ministarstva komunikacija i transporta i ITF-a se nalaze odgovori za često postavljena pitanja privrednika koji se bave prevozom roba i putnika.

https://www.transportnedozvole.gov.ba/faq
https://www.itf-oecd.org/frequently-asked-questions-multilateral-quota

Kontaktirajte nas

Dopustite da znamo ako imate nekih pitanja, želite ostaviti komentar ili želite više informacija o Vanjskotrgovinskoj komori Bosne i Hercegovine.